Vrouwen met kracht, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Vrouwen met kracht, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Vrouwen met kracht,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

26 April 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zoals jullie weten ben ik op trip geweest naar Riviersonderend. Dit is een vrij kleine community zo’n 3 uur rijden vanaf Kaapstad. De community is heel plattelands opgezet en er is dan ook niet veel te vinden. Er zit één restaurant, waar je voor 7 uur moet zijn, anders krijg je echt geen eten meer… :)

Mijn reis begon om half 5 ’s avonds bij het busstation in Kaapstad, vanwaar ik vertrok om 8 uur aan te komen in Riviersonderend. Erg veel heb ik niet kunnen zien, het was helaas donker, afgehaald door een aardige vrouw van het gasthuis en vrijsnel mijn bed in gedoken. De volgende ochtend was het wachten op de rest van het vrouwen team (Lucie, Marie and Lizelle) die me tot zaterdag zouden vergezellen. Zij kwamen vanuit Zoar mijn kant op gereden en zouden om een uur of 1 arriveren. Om 12 uur kreeg ik een telefoontje dat het iets later zou worden, rond 3 uur. Dus lekker boekje lezen, filmpje kijken en het prachtige landschap bewonderen. Die middag zou Lucie (een collega van SCORE) een voetbal training geven en daar heb ik een aantal foto’s van gemaakt en wat gevoetbald met de kleintjes die niet mee mochten doen.

De volgende ochtend om 7 uur op voor een ochtend rondje rennen… rennen?? Ja ik heb samen met de meiden gerend! Om 8 uur stond er een heerlijk ontbijt klaar met een muffin om mee te nemen voor later. Om 10.30, wat 11.00 werd en daarna uiteindelijk om12 begon hebben we een rondje door de community gereden en wat mensen ontmoet om een goed beeld van de community te krijgen. Om 15.00 begon er weer een training voor Lucie waarbij ik ook uitgenodigd werd, dus heb ik ook nog geleerd om te voetballen…. :) Ja…! Ik word nog eens sportief van deze Afrikaanse sport organisatie!

’S Avonds heb ik een heel gesprek gehad met Lizelle, wat een vrouw met ambities. Ze raakte op haar 18e zwanger en moest het houden van haar ouders. Ze zat nog in haar examens en heeft zelf school nog afgemaakt. Toen haar vriend hoorde dat ze zwanger was is hij met de noorderzon vertrokken. Aangezien ze zelf zonder vader is opgegroeid wilde ze graag iets anders voor haar kindje. Na 9 maanden kwam de vader van haar kindje terug in haar leven maar hij overleed het jaar erna aan een auto ongeluk. Momenteel werkt ze voor SCORE met veel plannen en ideeën. Ze wil een betere toekomst voor haar kind en de communities bouwen. Ze ondersteund de mensen in de communities door voorlichtingen te geven over drugs, ze wil graag een opvang creëren voor kinderen waarvan de ouders aan alcohol verslaafd zijn en zelf wil ze graag sociologie studeren. Ik heb zo’n respect voor deze vrouw met al haar plannen en dat op haar 25ste!

De volgende ochtend voelde ik alle spieren in mijn lichaam, van benen tot nek. Duidelijk veel aan mijn lichaam gewerkt de afgelopen dagen! Het was weer tijd om afscheid te nemen van Riviersonderend en op naar Kaapstad te gaan. Volgend weekeinde gaan we weer een braai houden in Mzolis, leuk feestje… Morgen hebben we een vrije dag i.v.m. Vrijheidsdag hopen dat het lekker weer is, zodat ik lekker in het park kan chillen! Vrijdag KONIGINGENDAG!! Ook in Z-Afrika laten we dit niet ongemerkt voorbij gaan, we gaan het vieren in Rafiki’s!
Je kan goed merken dat we in Zuid Afrika richting de winter gaan, de avonden worden kouder, meer regen en de zon schijnt een stuk minder.

Hoe gaat het met mijn lezers? Vorige weblog helemaal geen reacties? Schrijf ik te veel? Te lang? Of is iedereen momenteel erg druk? Laat het me weten….. :)

Dikke kus en tot volgende keer!
(Foto’s van Riviersonderend staan op: http://picasaweb.google.nl/dafnemarielle/Riviersonderend2104#)

  • 26 April 2010 - 18:25

    Ninet En Livia:

    Hoi,

    Heb je de kaart al???
    Ik zat net te denken, wanneer schrijft Dafne weer...dus voor mij niet te lang, te veel oid. Erg leuk om je verhalen te lezen!
    Zo vreemd dat je zo veel ziet en meemaakt en zo anders dan hier.
    Hier gaat alles prima. We genieten erg.

    Veel liefs van Ninet

  • 26 April 2010 - 19:54

    Rianne:

    Daffffffff,

    Ik volg je verhalen nog steeds hoor! Wat een sportieve week zeg! Als je in Groningen bent kun je je sportiviteit voortzetten. Ik doe nu met een vriendin 2 keer in de week zumba en 1 keer in de week salsa. Het is bij mij om de hoek en kost niet zoveel geld. Heb Cis al een keer zo ver gekregen om mee te doen met Zumba. Die vond het op zich wel leuk! Denk eerder die man die het geeft hahahaah. Denk je vrijdag wel even aan Bea, misschien nog een tompoes? of moet ik die opsturen?

    xxx

  • 27 April 2010 - 07:24

    Eva:

    Daf! Mooie verhalen nog steeds :) Pas maar op, straks wil je niet meer terugkomen haha ;) Heb je al zin in de diploma uitreiking?? Ik kan niet wachten!!

    XXX

  • 27 April 2010 - 10:46

    Ayla:

    hi daf, ik lees nog trouw hoor maar idd erg druk. niet te lang, niet te vaak, niet te veel. erg leuk om te lezen maar heb ook nog honderd andere dingen aan mijn hoofd. maar goed heb nu ook weer beetje haast. heb zo meeting met bert en fedor. de laatste lootjes... oei, mijn laptop is stuk, dood kassieweilen dus dat bevordert de boel ook niet echt. nou tot snel

    xx ay

  • 28 April 2010 - 07:14

    Soraya:

    Daff!!

    Ik vergeet altijd dat ik nog een gigantisch uitgebreide scriptie moet schrijven, als ik je verhalen lees. Ik ben dan gewoon eventjes op vakantie... Maar ik heb niet altijd een gevatte opmerking om dr onder te plaatsen haha.

    Dat vraag ik me trouwens af hè, zie je nou echt mensen met een "Oranje-Hoog" shirt lopen in Kaapstad, omdat het toevallig Qday in Nederland is??

    Bij ons wordt het nèt een beetje terrasjesweer, dus kom maar gauw naar huis!

    Dikke kus, Soraya

  • 28 April 2010 - 07:16

    Soraya:

    Ayla, je vergeet trouwens te vertellen, hoe die laptop is gesneuveld....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Africa here I come!

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2010

Home Sweet Home,

12 Juni 2010

Ke Nako!

28 Mei 2010

De laatste lootjes,

17 Mei 2010

Port Elisabeth here we come!

11 Mei 2010

Wintertime,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 40872

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: