Birthday Girl! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Birthday Girl! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Birthday Girl!

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

19 April 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Bedankt! Bedankt voor al jullie lieve krabbels, mailtjes, e-kaarten, smsjes, belletjes, luchtpost (en misschien nog komende kaartjes?) voor mijn verjaardag! Oma en Marion, jullie kaarten zijn aangekomen, heel lief van jullie! Ik heb het super naar mijn zin gehad, kadootje van paps en mams en van mijn huisgenoten een heel leuk boek over Khayelistha met nog wat beauty producten gekregen. Het was een drukke dag op het werk met mijn verjaardag, maar na werk gezellig uit eten geweest en daarna de Cubana onveilig gemaakt. Op mijn verjaardag kreeg ik nog een verrassing,…….. WK kaartjes!! Matthijs, Yentl en Marien hebben er 7 uur voor in de rij gestaan, maar we hebben kaartjes! Helaas waren alle kaartjes voor NL al uitverkocht maar nog steeds en mooie wedstrijd kunnen krijgen. We gaan 11 Juni in Cape Town naar France vs. Uruguay en dit is de openingswedstrijd. Ik heb er zin in… je moet er even op wachten, maar dan heb je ook wat en iets unieks!

Even een stukje terug naar dinsdag. Op dinsdag ben ik vertrokken met B richting Mbekweni om daar een deel van mijn onderzoek uit te voeren. We hebben samen de vrijwilligers Shylet en Eric opgezocht en een aantal scholen bezocht voor de formulieren van Cup of Heroes (dit is een project van SCORE waarbij teams van verschillende communities tegen elkaar voetballen). Ik heb een bezoek gebracht aan het computerlab van een basisschool wat echt super mooi was. Er stonden ongeveer 35 flatscreens waar zowel kinderen als volwassenen les kregen in tekstverwerken. Helaas was er geen internet aanwezig (alleen voor de secretaris) dus daar kregen de kinderen geen les in. Wel mooi voor mijn onderzoek om te zien dat ze wel omgaan met computers en dat de stap naar internet dichtbij is. Ik heb mijn research boekje nog afgegeven bij twee leraren, maar daar was totaal geen kennis van internet aanwezig! ’S Middags is Marie (een collega van SCORE) bij ons aangesloten om ook het een en ander te onderzoeken voor SCORE. We hebben het mega grote gebouw gezien waar binnenkort (12 juni is de opening) heel veel kinderen sportlessen gaan krijgen. 3 grote binnenbanen voor volleybal en voetbal, 6 groten buitenvelden voor diverse sporten ik hoorde dat ze zelfs kickboksen willen gaan introduceren. De hele community is dol blij met deze aanwinst en kan dan ook niet wachten om te beginnen met sporten. Na een aantal afspraken en bezoeken hebben we overnacht op een wijnboerderij in Klapmuts (zulke mooie NL namen overal!). De volgende ochtend zijn we weer vertrokken richting Mbekweni en zijn Marie en ik begonnen bij Eric en Shylet met wat sport lessen op de Albekweni Primary School. In de middag hebben Mari en ik zelf nog sportles aan de kleintjes gegeven, ze stonden allemaal zo beteuterd te kijken dat alleen de grote kinderen mochten sporten. Ik kan zo zelf ook een vrijwilligster worden voor sportlessen! Om half 3 begon de tijd om aan mijn onderzoek te werken. Alle jonge leiders kwamen bij een voor een bespreking met Shylet en B over de Cup of Heroes. Dit was mijn kans om mijn onderzoek voor te leggen en veel informatie te verzamelen. Voor mijn onderzoek heb ik allemaal opdrachten boekjes ontworpen om op een creatieve manier informatie te verzamelen. Als laatste opdracht heb ik ze de taak gegeven om een kaart te maken van hun community en daar op aan te geven waar ze op het internet gingen en waar de school was en waar ze sporten. Ik kreeg super mooie gekleurde, tot in de detail uit gewerkte kaarten terug echt super leuk! Om 18:00h weer terug thuis, moe, maar voldaan! Door een kijkje te nemen in zo’n community en ook zelf met de mensen te praten en te sporten voel je je een klein beetje een lid van de community en dit is een super mooie ervaring om mee te mogen maken! Natuurlijk hoor je ook verhalen die niet fijn zijn om te horen zoals verhalen over geweld en verkrachtingen, maar helaas hoort dit bij de realiteit van het leven in een community in Zuid Afrika.

Dinsdag ga ik naar Mbekweni terug om boekjes op te halen die ze mee hebben gekregen als huiswerk. Dit zijn een aantal opdrachten die ze zelf op het internet moeten uitvoeren om te kijken of ze foto’s en video’s kunnen uploaden. Momenteel ben ik in het weekeinde bezig met het vouwen van 236 boekjes om te versturen naar de rest van Zuid Afrika. Donderdag t/m zaterdag vertrek ik naar Riviersonderend om ook daar rond te kijken en mijn onderzoek uit te voeren en dan ga ik nog een dag naar Khayelitsha. Erg prettig om mijn onderzoek lopende te hebben en om te kunnen kijken naar de resultaten die daaruit voort komen. De leuke bijkomstigheid van mijn onderzoek is dat ik een beetje rond mag reizen door Z-Afrika en wat meer van het land kan zien!
Zie de foto's op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle/Mbekweni1304EnVerjaardag#

Miss you all!
Kiss,
Dafne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Africa here I come!

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2010

Home Sweet Home,

12 Juni 2010

Ke Nako!

28 Mei 2010

De laatste lootjes,

17 Mei 2010

Port Elisabeth here we come!

11 Mei 2010

Wintertime,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 40854

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: