Er zitten twee kanten aan elk verhaal, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Er zitten twee kanten aan elk verhaal, - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Er zitten twee kanten aan elk verhaal,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

01 April 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zoals jullie weten heeft elk verhaal twee kanten zo ook de World Cup voor mij. Het is prachtig dat Zuid-Afrika de World cup mag organiseren, maar wat Afrika ook weet is dat meer dan de helft van de bevolking niet naar deze wedstrijden toe kan. Voor ons als buitenlandse Zuid-Afrikanen is het redelijk goedkoop om een WK kaartje te kopen (zo’n 14 euro) maar voor een Afrikaan is dit soms een rib uit zijn lijf. Zoals de meeste weten ben ik voor SCORE bezig met een 2010 project. SCORE wil de kinderen in de communities (townships) de kans geven om hun eigen WK te beleven. We zijn maandag met de voorbereidingen begonnen. De kinderen hebben hun eigen T-shirt van hun eigen land geschilderd, samen met een banner voor de supporters. Wat een energie, heerlijk om kinderen zo in hun element te zien met een kwast en wat verf. Ieder team had zijn eigen land toegewezen gekregen, een kaartje met daarop de vlag en het shirt van het land.

Maandag was de grote dag voor SCORE de officiële start van het communitie cup 2010 programma! Bijna alle teams waren op komen dagen op maandag ochtend 8h Sharp. Iedereen in zijn zelf geschilderde shirt en “the games can begin!” Nederland tegen Zwitserland, Portugal tegen Spanje en alle scores werden bij gehouden door de leiders van de communitie. Je zag de kinderen genieten van de wedstrijden en de kleinere kinderen aan de kant aan het kijken en juichen. Ondertussen werd er een computer naar buiten gesleept en aangesloten op een paar boxen hoppa! En er is muziek op het event. Rond 15.00 werd alle media verwacht en waren ongeveer de finale wedstrijden voor de teams. Ondertussen had ik samen met B boodschappen gedaan voor de lunch. 40 broden, 20 flessen sap, 20 pakken worst etc….. wat een lol om voor zoveel mensen boodschappen te doen. De teams kregen allemaal te eten, maar… dan heb je nog zo’n 30 vragende kinderoogjes naar je staren. We hebben zo’n honger, heeft u wat te eten. Gelukkig hadden we nog een aantal broden over dus besloot B om de kinderen in een rij te laten staan en om de beurten 2 sneeën brood te geven. Nog nooit zulke gelukkige kinderen gezien! Helaas kan je er geen zicht op houden wie vervolgens nog een keer in de rij gaat staan, dus was er niet genoeg voor iedereen. Toch weer wat kinderen gelukkig gemaakt. Ik had de hele dag een klein vriendinnetje aan mijn hand lopen die me met van alles en nog wat wilde helpen, erg gezellig.
Om 19.00h moe, maar voldaan de afsluiting van een succes volle dag in Khayelitsha:) Nederland had gewonnen in de competitie, dus.... goed nieuws!! Vandaag kregen we een artikel door gestuurd wat in de krant of op internet stond over onze campagne in Khayelitsha, dus succesvol!

Nu staat Pasen voor de deur, morgen en maandag lekker vrij, dus genoeg tijd voor een heerlijk weekeindje genieten van Zuid-Afrika. Volgende week komt er een gezamenlijk verjaardagsfeest van Yentl en mij, dus de komende weken word gezellig.
Ik wil jullie allen fijne paasdagen wensen en spreek iedereen dinsdag weer!

Liefs en een dikke kus,
Dafne

(zie foto's op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle/SCORELounge#)

• 01 April 2010 - 15:08

Ninet:

Hoi!

Het klinkt wel leuk, zo'n hele dag verzorgen en dat iedereen blij is, vooral de kinderen. Hier is alles nog rustig. Jij ook fijne paasdagen!

Liefs Ninet

• 02 April 2010 - 13:18

Mam:

Ik zie het voor me, lekker bezig.....