Cape Town what a city! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Cape Town what a city! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Cape Town what a city!

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

25 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beter laat dan nooit zeggen ze in Nederland toch? Vorige week sprak ik mijn vriendinnetjes in Groningen en kreeg ik te horen dat ik best meer verhaaltjes mocht typen:) Helaas is er de afgelopen weken niet echt iets van gekomen, maar ik ga jullie nu bij praten van de afgelopen twee weken!

De afgelopen 3 weken waren niet echt een pretje voor mijn lichaam, helaas net als in Suriname moet mijn lichaam weer erg wennen aan een nieuw land. Veel niet lekker in mijn vel gezeten, maar alle activiteiten in Afrika gaan gewoon door… we zijn al weer ruim twee weken verder en mijn ouders hebben Cape Town gisteren al weer verlaten Best een raar gevoel dat ze weg gaan en dat ik hier blijf.

18 maart hadden we de eerste verjaardag van de groep NL interns. Gerjohn was jarig en dit hebben we gevierd met een ochtend liedje om hem wakker te maken en een echt Adidas Afrikaans voetbal shirt als kado. Vrijdag hadden we een sensitiviteit feest in de biscuit fabriek, wat een oude fabriek is en nu gebruikt word voor feestjes. Er stond een doven talk om de liederen te vertalen een trillende dansvloer en diverse geuren die door het gebouw heen trokken. De rest van het weekeinde stond in het thema van “chillen” heerlijk. Dinsdag gezellig geskypt met mijn Suriname vriendenclub, erg leuk om al die koppies weer eens te zien!

Woensdag stond in het teken van mijn ouders, de taxi genomen op naar het vliegveld! 12.30 kwamen mijn ouders aan in Cape Town en had ik de rest van de week vrij om met hun door te brengen. Ik heb ze eerst even bij laten komen in hun mooie witte villa waar ze verbleven en daarna zijn we naar mijn huis gereden. Daar hebben we de auto neer gezet en zijn we naar Waterfront gelopen. Stukje Cape Town laten zien en Afrikaans geluncht.
Donderdag zijn we naar Waterfront gegaan om te kijken of we de boot naar Robbeneiland konden nemen, maar helaas was deze al vol tot zaterdag. Dan door naar de “topless”bus (zoals wij dat noemen) het is een Engelse dubbeldek bus zonder dak. De route naar de Tafelberg genomen om daar te kijken of we op de Tafelberg van het uitzicht konden genieten…. Ja hoor, geen wolken op de berg ( wat 9 van de 10 keer wel zo is), de wind was gaan liggen, dus we konden met de kabelbaan om hoog. Je moet ff in de rij staan, maar dan heb je ook wat! Wat een fenomenaal uitzicht op die berg!! Na genoten te hebben van het uitzicht zijn we door gereden met de rest van de tour tot we weer bij Waterfront uitkwamen.
Ik had van iemand op kantoor gehoord dat het heel mooi is om op Lions Head de zonsondergang te kijken dus dit stelde ik ook voor aan mijn ouders. Wat een klim omhoog.. halver wegen de berg hebben we de zon onder zien zakken, wat echt super mooi was.
Vrijdag hebben we een dagje Stellenbosch gedaan, de prachtige wijnvelden van Zuid-Afrika. Mooie wegen gereden en uiteindelijk in het museum van Stellenbosch aan gekomen. Dit bestond uit 4 huizen in verschillende stijlen van vroeger ingericht. Bij het derde huis was het tijd voor de lunch, dus vroegen de aardige vrouw of we misschien in de achtertuin mochten lunchen? De vrouw was super aardig en vertelde ons dat de tuin voor de gasten was dus pak uw mand maar uit de auto! Lekker gepicknickt in een tuin vol met kleermanikies (kameleon, heel klein), tortelduiven, eenden en eekhoorntjes.
Zaterdag zijn we uitgevaren naar Robbeneiland, wat heel indrukwekkend was! De rondleidingen worden gegeven door ex-gevangenen van het eiland. De eerste gids was echt super, veel verteld en ook ons er veel bij betrokken, dit was de rondleiding over het eiland. Zoals hij dat vertelde de Zwitsers maken de tijd en de Afrikanen hebben de tijd, een afspraak kan makkelijk pas na 3 jaar nagekomen worden :):) De tweede gids die ons door de cellenblokken rondleidde had ook erg veel indrukwekkende verhalen te vertellen. Dat mensen in de gevangenis alleen een nummer zijn en het verschil tussen blanke en zwarte mensen. De zwarte mensen kregen een korte broek en shirt en geen schoenen, terwijl blanke mensen een lange broek en shirt en sokken en schoenen kregen. Vooral in de winter, wanneer het best koud kan zijn en het flink kan regenen is dat niet te harden voor de gevangenen. Voor de menen die het niet weten: Nelson Mandela heeft gevangen gezeten in Robbeneiland. ’S Avonds was er CARNAVAL!! Een prachtige optocht met mooie Afrikaanse muziek.
Zondag was een chill dagje, we zijn met de auto naar Cape of good hope gereden en daar genoten van het uizicht en in de middag naar Muizenberg gereden voor een heerlijke strandwandeling in het zonnetje.

Maandag was hier Human Rights Day. Dit betekend een vrije dag, maar niet voor leden van SCORE. De communities hadden allemaal sport wedstrijden georganiseerd voor de kinderen. Dus werd er gevraagd of we allemaal naar een andere cummunity wilde gaan om deze acties te ondersteunen. Voor mijn ouders natuurlijk de perfecte kans om te zien hoe het er in zo’n communitie aan toe gaat. Natuurlijk waren ze van harte welkom om mee te gaan van SCORE! We zijn met een groepje naar Mbekwenie gegaan en in de middag nog naar Hanover Park. Veel aandacht van kleine kinderen die wilde spelen, op de foto wilde en met je haar wilde spelen. In Hanover Park was Joris Linssen aan het opnemen voor een documentaire voor UNICEF. De film word een dag voor de World Cup op tv uit gezonden. Misschien dat je me nog in deze docu kan spotten :)Samengevat hebben we het prima naar ons zin gehad.

Dinsdag moest ik weer hard aan de slag en hebben mijn ouders zichzelf vermaakt. ’S Avonds nog lekker gebraaid in de villa van pap en mam en dit was al weer de laatste avond van het bezoekje.
Woensdag heb ik ze ontmoet op het station voor het laatste afscheid. Raar… heel raar… was een super gezellig bezoek en dan zie je ze vertrekken en sta je zelf op een leeg perron in Cape Town. Pap en mam zitten nu bijna in Johannesburg denk ik en zaterdag verlaten ze Zuid-Afrika en komen ze zondag aan op Schiphol.
Gelukkig had ik niet veel tijd om over het afscheid na te denken want die middag moest SCORE een voetbal match tegen Adidas spelen. Ik ben geen voedbal ster, maar heb mijn best gedaan en….. we hebben met het SCORE team gewonnen!!! Hopelijk is het niet te veel info in een keer, volgende keer probeer ik het weer een beetje te doseren:)

Hoe staat het met je buik Ninet? Nog vol te houden? Ik heb mijn eerste verjaardagskado al binnen van mijn ouders, nu wachten tot de 15e!

Dikke kus
Dafne

Ps: de foto’s zijn nog niet helemaal compleet op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle/PapEnMamInCapeTown# , maar papa heeft nog een hoop foto’s. Hij had zijn kabeltje niet mee genomen, dus ik kon ze er niet opzetten…


  • 25 Maart 2010 - 11:19

    Ninet:

    Hoi!!

    Hier alles nog rustig. Ik hou het nog prima vol, maar ben er wel klaar voor.
    Fijn om weer een verslag te lezen. Ik switch van Zuid-Afrika naar India, waar een vriendin van mij zit. Zo zie ik ook nog eens wat van de wereld....want die foto's zijn weer super! Mooie vergezichten...geniet er nog lekker van en wacht op je volgende bericht!

    Liefs Ninet

  • 26 Maart 2010 - 10:37

    Cheerleader:

    Ik ha erg graag bij die voetbalwedstrijd aanwezig geweest: Go Dafne, go Dafne!!

    Was echt even leuk hè skypen, zo met al die hoofdjes rond de camera!

    En je ouders weer helemaal heel aangekomen?

    Liefs, Soraya

  • 29 Maart 2010 - 07:24

    Eva:

    WAUWW, wat een gave foto's hé! Volgensmij heb je het helemaal fantastisch daar :) En straks leuk je verjaardag vieren daar, geef je een dik feest?

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Africa here I come!

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2010

Home Sweet Home,

12 Juni 2010

Ke Nako!

28 Mei 2010

De laatste lootjes,

17 Mei 2010

Port Elisabeth here we come!

11 Mei 2010

Wintertime,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 40845

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: