33 jaar Onafhankelijkheid Suriname, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu 33 jaar Onafhankelijkheid Suriname, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

33 jaar Onafhankelijkheid Suriname,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

08 December 2008 | Suriname, Paramaribo

25 November was het onafhankelijkheidsdag, door alle mooie dingen die ik op trip had gezien was ik die dag helemaal vergeten. We waren al een beetje gaan rondvragen aan mensen wanneer we waar moesten zijn. Jammer genoeg gaf iedereen een andere tijd, dus hebben we maar besloten om vroeg er naar toe te gaan. Onze taxichauffeur had al de tip gegeven om op de fiets te gaan omdat het voor de taxi te druk zou zijn. Helaas was net die week mijn fiets stuk gegaan, mijn trapper was er onderweg af gevallen. Dus ben ik maar met het busje naar de stad gegaan. Om kwart over negen stonden we in de stad, gelukkig nog een plaatsje kunnen vinden in de schaduuw op de trap van de SWM (de Surinaams Waterleiding Maatschappij). Om kwart voor 11 kwamen de eerste soldaten de hoek om. Trommels, marcherende mannen en vrouwen. Best wel indrukwekkend om te zien. De militaire politie, brandweer, swoat team, gewone politie, marine, echt alles kwam voorbij wandelen. Alle geweren, mitterieuren etc waren uit de kast getrokken voor deze gelegenheid. Als je zo al die mensen bekijkt, lijkt het wel of bijna heel suriname in het leger zit?! Half 12 kwam de laatste voorbij en zijn we door gelopen naar het onafhankelijkheidsplein. De hele stad was versierd met allemaal lichten, slingers en heel, heel, heel erg veel kraampjes. De hele palmen tuin, straten, onafhankelijkheidsplein en alles er om heen stonden helemaal vol met allemaal kraampjes. Pagi’s (surinaamse doeken) bij het leven, sieraden, heel veel eten en nog heel veel andere bijzonderheden te koop. We zijn hier ongeveer tot half 4 zoet mee geweest en toen was het toch echt tijd om naar huis te gaan en in te pakken voor de trip naar Loka Loka.

Vrijdag hebben we Sinterklaas gevierd, erg gezellig! We waren in totaal met 12 stagiaires en ik moet zeggen echt iedereen heeft echt super zijn best gedaan! Ik had een helm gekregen waarop stond: Safety first en Dafne. Dus nu kan ik mijn eigen helm op doen naar de mijn. Daarin zat een pet van Suriname en een mooi gedicht over mij. We hebben lekker pepernoten gegeten (thanks mama, voor de pepernoten!) en hebben de avond afgesloten met een stapavond in de Zah Zah Zoe.

Volgend weekeind gaan we met Ninet mee haar laatste trip maken. Helaas gaat Ninet na de kerst ons al weer verlaten, dan zitten haar 4 maanden er op. We gaan volgend weekeind naar Pikingslee, dit is in het zuiden van Paramaribo, onder het brokopondo meer.
Het is nog wel ff hard werken aan mijn project, het boekje gaat al hard, maar de mensen willen nog niet echt mee werken om stukjes aan mij te geven. Ik hoop dat ik het eind december af kan hebben, zodat het nog gedrukt is voordat ik weg ga. Dat zou me heel leuk lijken, dat ik een exemplaar mee kan nemen dat ik heb gemaakt.
Hoe gaat het in Nederland? Nog steeds zo koud? Hier is echt de (kleine) regentijd aan gebroken! Ze zeggen dat het in december begint en echt vanaf 1 december regent het bijna elke dag wel even of heel heftig. Gisteren (zondag) zijn we bijvoorbeeld naar Cola kreek geweest, maar daar hebben we maar erg weinig zon gezien! Gelukkig lagen we droog in een hutje in de hangmat.. Ik moet wel zeggen dat de regen niet zo erg is, omdat de temperatuur gewoon tussen de 25 en de 30 graden blijft :)

Kijk ook de foto’s op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle

Biggi Brassa!
Dafne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 40858

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: