Nog twee weken te gaan, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Nog twee weken te gaan, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Nog twee weken te gaan,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

19 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Nog twee weken in Suriname en dan is het uit met de pret! Dit zal mijn laatste verhaal worden over Paramaribo, mijn laatste week werken, dus ook mijn laatste week volle toegang tot internet :). We hebben de laatste week nog een aantal leuke dingen gedaan. Ik ben met Ciska bij de locale dierentuin geweest. Heel gek, je ziet apen zitten in kooitjes die een paar kilometer verderop in het wild leven. Eigenlijk is het best wel zielig allemaal, veel dieren in veel te kleine kooitjes. Af en toe denk je wel eens: leg allemaal een paar SRD in en dan kunnen die dieren in een groter verblijf zitten. Maar ja, je kan niet alles in Suriname verbeteren toch?
Woensdag hebben we al een goede daad gedaan. Ciska had op de terugweg van haar werk een puppie zien lopen die zwaar vermagerd was. Dus ze wilde samen met mij gaan kijken of hij er nog was en even kijken of het goed ging. Toen we hem hadden gevonden bleken er 4 kleine puppies te zitten. In het donker onder een afdakje, in het glas en je kon de ribbetjes tellen. Als Ciska me dan vraagt...ahhhh... zullen we ze mee nemen? Gaan we ze goed verzorgen en goed eten geven? Dan heb ik ook een zwak... dus resultaat? We hebben nu 4 kleine zwarte hummeltjes om het huis heen rennen, springen en blaffen. De 1e dag waren ze heel rustig en zwak, maar de volgende dag waren ze al ontsnapt, beten ze in je tenen en waren ze aan het slepen met onze schoenen. Het kost wat tijd en aandacht, maar dan red je weer het leven van vier puppies zonder een moeder. Als we over twee weken vertrekken uit Paramaribo gaan we ze naar het dierenassiel brengen, waar ze een goed baasje voor ze kunnen vinden!

Vrijdag ben ik met drie meiden naar de vlinderkwekerij geweest in Lelydorp. De vlinderkwekerij exporteerd veel poppen (een rups in een pop om een vlinder te worden) naar dierentuinen zoals bv. Emmen en Artis. Ze kweken veel verschillende soorten, maten en kleuren. We hebben een rondleiding gekregen van 1,5 uur en zo hebben we het hele proces kunnen zien van rups naar pop naar vlinder weer naar rups. We hebben in een hele grote kooi gestaan waar de vlinders allemaal om je heen vliegen en op je gaan zitten. Het was werkelijk heel erg mooi om te zien. Naast de vlinders kweken ze ook nog planten, wurg slangen en schildpadjes (echte baby schildpadjes). Hier hebben we natuurlijk ook een rondleiding langs gekregen, schildpadjes vast gehouden en parende schildpadden gezien.
’S avonds hadden we een pyama party, in onze makkelijke kleding pannenkoeken bakken en lekker kletsen. Met andere woorden een gezellig samen zijn.

Zaterdag hadden we via een vriend van Ciska een Hindoestaanse party. Zijn nichtje werd 20 en dit werd gevierd in de golden tulip. Bij Hindoestanen worden alle ronde getallen gevierd met een groot feest. Het begon om 8 uur met een buffet, hier mocht je zoveel eten als je wilde. Hierna kwam er een grote taart en werd er gezongen voor de jarige. Daarna kwam er een band en een hele hoop Hindoestaanse muziek! Ik moet eerlijk zijn, het is niet mijn smaak muziek om de hele avond naar te luisteren. Er kwam nog wel een NL nummer voor bij: Heb je even voor mij van Frans Bouwer! Jeej, ons favoriete NL nummer! Maar goed het is leuk om te zien hoe verschillende mensen een feest bouwen.
Zo zijn we begin Januari naar een Afrikaans feest geweest. Dresscode was: Kotto of Afrikaanse kleding en een gele hoofddoek verplicht. De schoonmaakster van de politie werd 50 en elke leeftijd (20, 30, 40) heeft zijn eigen kleur, de kleur van 50 is dus geel. Wij hebben natuurlijk geen Afrikaanse kleding en ook geen hoofddoek, dus ik heb mijn gele vestje aangetrokken en Cis een geel topje en zo zijn we er heen gegaan. Gelukkig waren we niet de enige! Ook hier was weer super veel eten aanwezig en echte traditionele Afrikaanse muziek en dans. Ook wij hebben nog even onze kont geschut op het feestje :)

Het boekje is officieel afgerond, dus het kan naar de drukker en gedrukt worden. Ze hebben beloofd om me een exemplaar op te sturen en Eric wilde er nog een met mijn handtekening er in. Nu nog 4 dagen stage, mijn eindbeoordeling waar ik alle vertrouwen in heb en nog een paar dingetjes afronden.

Zaterdag hebben we met nog 12 stagiaires ons afscheidsfeest voor collega’s en vrienden die we hebben leren kennen hier in Suriname. Volgende week ben ik nog lekker een weekje vrij en dan is het voorbereiden op de grote vliegreis en creatief inpakken. Ik heb al een pakketje opgestuurd naar Nederland omdat ik bang was dat het er allemaal niet in zou passen!

Een warme groet voor iedereen in Nederland en tot snel!
Liefs, Dafne

  • 19 Januari 2009 - 18:01

    Grootjes V.d.Zeeweg:

    hey Dafne,

    Het was leuk om de afgelopen periode van jou in Suriname te volgen via je weblog. De variatie was groot, of het nou dieren waren of mensen of de omgeving. Geniet er nog maar even van. We wensen je alvast een goede terugreis en tot ziens in Nederland

  • 19 Januari 2009 - 18:11

    Eva:

    Ik heb al je verhalen gelezen en je hebt een mooi avontuur achter de rug! Tot over 2 weekjes, dan eerst nog ff lekker vrij en dan beginnen we met onze minor!

    xxx Eef

  • 19 Januari 2009 - 20:21

    Ninet:

    He Daf,

    Het gaat nu echt snel he! Aftellen is begonnen. Jammer dat ik dan geen verhalen meer van je kan lezen. Geef je de hondjes ook nog een knuffel van mij? Succes ermee! En groetjes aan Ciska.

    Liefs van mij!

  • 20 Januari 2009 - 08:31

    Fieke:

    Lieve Dafne,

    Wat een mooie tijd heb je gehad en heb je nog in Suriname! Wat goed dat je verslag lekker naar de drukker is. Dat moet ook een heerlijk gevoel zijn.
    Geniet nog even lekker en alvast een hele goede reis terug gewenst!

    Liefs Fieke

  • 21 Januari 2009 - 17:45

    Toos:

    Hoi Dafne, NOG EVEN GENIETEN VAN AL DAT MOOIS. WAT BEN JIJ TOCH VERWEND DE AFGELOPEN TIJD. iK DACHT EVEN.... DAT JE AL EEN PUP NAAR NEDERLAND HAD GESTUURD.... iK HOOP DAT ER IN SURINAME NET ZO`N GOED DIERENASIEL IS ALS IN NEDERLAND. WIJ HEBBEN ER EEN NIEUWE POES GEHAALD: MEES, EEN PIKZWARTE KATER DIE HEEEEL ERG LIEF IS.kUS EN TOT GAOW. TOOS

  • 26 Januari 2009 - 10:27

    Eline:

    He Dafne, moet gek zijn zo je laatste dagen in in Suriname na zo'n lange tijd! Maak er nog een mooie laatste week van, laatste foto's maken, al je lievelingseten nog een keer naar binnen werken, nog even bakken op het strand en dan spullen pakken en terug naar Nederland! Alvast een hele fijne reis terug! xx Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 40823

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: