Browsberg, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Browsberg, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Browsberg,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

12 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag ochtend om 7 uur begon de reis met zes meiden richting Brownsberg. We zouden om iets voor 7 uur verzamelen op de kwattaweg en daar zouden we opgepikt worden met een busje. Ciska was al op Brownsberg geweest, dus ik had een taxi om kwart voor 7 genomen naar de kwatta. Iets later, op z’n surinaams, vertrokken we om half 8 richting de berg. De afabakkaweg, de bauxite weg richting Brownsberg was erg slecht. Door de vele regenbuien was het een grote modderige glijpartij geworden. Veel mensen stonden met pech aan de kant en hadden een lekke band. Wij zijn er gelukkig zonder veel problemen er door gekomen. Halverwege de Brownsberg hadden we even een verplichte stop. Er stond om de bocht een busje die het niet meer trok om omhoog te komen. Onze chauffeur heeft ze een handje geholpen en wij konden weer verder omhoog de berg op. Om 12 uur kwamen we aan in onze lodge. Meteen even de hangematten opgehangen en ons klaar maken voor een flinke wandeling. Om half 2 zijn we vertrokken op wandeling naar de Irenaval. Dit is een van de verste watervallen van de Brownsberg. Door de regentijd was deze wandeling nog een beste uitdaging, de heen weg was voornamelijk naar beneden en de terugweg omhoog. Door de regentijd is er veel modder en glade stenen, dus naar beneden lopen is nog een beste uitdaging. Een aantal mensen zijn uitgegleden, totaal rode schoenen gekregen en iedereen had bibber benen en knieen van het inspannen. Toen we de Irenaval hadden gevonden was alles de moeite waard. Door de regentijd zit er erg veel water in de val en was het een prachtig gezicht zo midden in de jungle. De terugweg was nog zwaarder dan de heenweg, veel bergen omhoog en veel trappen met hoge treden. Na 1,5 uur lopen waren we weer terug bij de lodge om even bij te komen.

We hadden vanuit Paramaribo blikken groente, saus en spaghetti mee genomen om daar zelf te kunnen koken. In de lodge stond een gasstelletje en borden, bestek en glazen, dus het eten was snel klaar. Na het eten hebben we nog een kampvuurtje gebouwd (wat niet helemaal lukte) en zijn we onze hangmatten ingekropen. We hadden met z’n allen afgesproken om er om 05:30 weer uit te gaan om de zonsopgang te kijken en de brulapen te horen. De brulapen die beginnen met zonsopgang heel hard te schreeuwen met z’n allen. Dit is een heel mooi geluid om te horen (luister ook het filpmje op picasa).

Volgende ochtend vroeg op en spannend als het was met de zaklampen op naar de top, door het bos heen. Meteen zagen we al dat het behoorlijk mistig was, maar positief toch aan de wandeling. De top hebben we in het donker helaas niet kunnen vinden, dus zijn we maar op het overview punt gaan zitten waar de zon op zou komen. We hebben een hele hoop mist gezien, brulapen gehoord, maar geen zon gezien. Dit kon onze pret niet bederven, we hebben ontbeten en zijn als nog naar de top gewandelt toen het licht werd. Een prachtige wandeling van een kwartiertje en we waren aan een top nog steeds vol met mist. We hadden bedacht dat we terug gingen, nog even in onze hangmatten kruipen en daarna als de mist weg was nog een keer naar de top te lopen. Tegen twaalf uur zijn we met twee minder (die konden de hangmat niet meer uit komen) nog een keer naar de top gelopen. WOW wat een uitzicht!! Dit was echt genieten, lekker zonnetje, allemaal bomen, eilandjes en we hoorden zelfs nog even de brulapen. Na een uurtje zijn we weer terug gelopen omdat we hadden afgesproken met onze chauffeur om rond half 3 weer te vertrekken naar Paramaribo. Met een vier uur durende reis voor de boeg zijn we om kwart over 2 vertrokken naar Paramaribo. De Affabakkaweg was voor de terugweg nog slechter dan de heenweg, veel modder en heel veel mensen met pech. Gelukkig zijn we er ook dit keer weer goed door heen gekomen en precies volgens schema zijn we met z’n allen afgezet bij frietpunt om een heerlijk hollands patatje met kaassoufle te eten.

Thuis heb ik nog even het NOS journaal gekeken en gezien dat Kramer weer het kampioen schaatsen is geworden, knap hoor van hem. Echt mooi om te zien dat er zoveel geschaatst word in Nederland, krijg er kriebels van als je het ziet. Pap, je moet me wel even op de hoogte houden wanneer het schaatsen is hoor….. kan ik ‘s avonds naar de sport uitzending kijken!!

Op stage gaat het goed, het oranje boekje is klaar en ligt nu bij een aantal mensen voor feedback. Ik ben nu mijn laatste 2 weken aan het opvullen met verschillende projecten. Ik ben de internet site aan het beoordelen op gebruiksvriendelijkheid en een nieuw ontwerp aan het maken. Verder ben ik nog een muurschildering aan het ontwerpen voor in de directeur zijn kantoor. Allemaal leuke projecten om mijn tijd mee op te vullen!

Hoe gaat het in Nederland?? Bij Mercedes? Bij Pon? Met mijn vriendinnetjes uut Grun? Met mijn lieve broer?

Dikke kus, Dafne
Voor foto’s en filmpjes zie: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle

• 12 Januari 2009 - 20:58

Ninet:

Haai!

Leuk hoor zo'n weekend! Gezellig. Met wie was je eigenlijk? Kon ze niet allemaal identificeren...
    Ben niet nieuwsgierig hoor.
    Super dat je je boekje bijna klaar hebt, lekker gevoel lijkt me. Nog ander nieuws?

Genietse en liefs van Ninet

• 12 Januari 2009 - 21:35

Mam:

Dafne,
    wat geweldig, goeie foto's, maar vooral die video met het geluid van de brulapen. Geweldig, vooral die afsluitende Boe.
    Zo herkenbaar, we waren weer helemaal terug. Toch wel blij dat je niet zelf hoefde te rijden?
    Dikke knuffel
    Mam

• 18 Januari 2009 - 20:31

Oma :

wer genoten van je verhaal en je foto'sde tijd gaat nu hard en we kijken uit naar je thuiskomst . Gister Floor nog even gesproken de groetjes gauw tot ziens .Liefs en groetjes Oma