Loka Loka, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Loka Loka, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Loka Loka,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

02 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Het begon allemaal op woensdag ochtend om half 8. Ik had met Gerson (de gids die mijn ouders vorig jaar op vakantie hadden) afgesproken om 8 uur van de Margarethalaan te vertrekken. Surinaams kwartiertje denk je dan, maar nee om half 8 stond hij al voor de deur. Ester die met mij mee op trip zou gaan zou ook om 8 uur bij mij zijn, dus die was er nog niet. Na een beetje rond bellen, kon Ester gelukkig toch iets eerder komen. Volgens Gerson was de trip iets vroeger geworden. Hij stelde ons in de auto voor aan onze gids (zijn broer) Febian alias Febo. Nou dat is makkelijk te onthouden he? Alleen maar aan de snackbar te denken! Bij hotel Torarica hebben we de rest van onze groep opgehaald een gezin wat bestond uit een vader, moeder, zoon en opa(die 50 jaar geleden in het leger had gezeten, is nu 70 jaar oud). Erg gezellige mensen.

Na 1,5 uur te hebben gehobbelt over de weg naar Albina zijn we na de papagaaien brug gestopt voor een benenstrek pauze. Op deze plek lag onderandere een anaconda in een hokje, twee aapjes en konijnen. Het is natuurlijk leedvermaak, maar ik vind toch dat die apen niet thuis horen in een kooitje. Even later weer verder voor de rest van het stuk hobbelen. Om half 11 kwamen we aan in Albina bij de boot waarin we verder zouden gaan varen. Na alles overgeladen te hebben en in vuilniszakken te hebben gestopt zijn we om 11 vertrokken naar Wana een kamp naast het dorp Loka Loka. Het was een open boot dus het was letterlijk wegfikken! Om de 2 uur maar factor 30 smeren om niet te heftig te verbranden. Onderweg zijn we nog gestopt voor een lunch en een duik in de rivier. De natuur op de Marowijne rivier was werkelijk prachtig, het leek bijna niet op Suriname. Allemaal bergen en rotsen in het water. Onderweg allemaal mensen die aan het baden waren en kinderen aan het spelen in de rivier.

Onze aankomst in Wana was om kwart voor 6, ondanks het smeren helemaal rood van de zon. Het eerste wat in ons op kwam was: zwemmen! Na een lekkere duik een heerlijke maaltijd van Febo gekregen, taieblad (soort spinazie) met kip en rijst. Na het eten nog even naar de prachtige sterrenhemel gekeken en daarna onze hangmat opgezocht. We sliepen met de hele familie in een hutje. Dus in het totaal 6 mensen en ook nog de bootsman. Toen begon de ellende. Ik lag nog maar net met mijn hoofd in de hangmat, had Ester een goede nachtrust gewenst en toen starte iemand een kettingzaag! Dit was wel een menselijke kettingzaag! Karel de vader van de familie was in slaap gevallen, eerst dacht ik nog…ach een beetje gesnurk, daar kan ik wel door heen slapen. Maar Na 3 uur later nog geen oog dicht te hebben gedaan vond ik het iets minder leuk.

De volgende ochtend om haf 8 had iedereen precies een half uur geslapen en weer helemaal fit voor de dag. Na een leker ontbijt wat het weer tijd om op pad te gaan. We hadden afgesproken om voordat we weg zouden gaan nog een bezoek aan het schooltje van Loka Loka te brengen. Ik had van mijn ouders boeken en spelletjes toe gestuurd gekregen voor een schooltje in het binnenland. De directeur (tevens ook leraar van groep 5 en 6) vertelde ons dat het heel moeilijk is om aan materiaal te komen voor de kinderen. Ze hebben er ook geen stroom dus iets luisteren of kijken is ook geen optie en toen kwam ik met mijn tassen vol met boeken en spelletjes! Het geeft een goed gevoel dat je zoveel voor die kinderen kan betekenen. Ook was het een hele eer dat ik dat zelf daar naar toe mocht brengen. Alle kinderen wilde natuurlijk nog even met ons op de foto en we waren uit eindelijk om 9 uur in de boot naar onze boswandeling. Tijdens de boswandeling kregen we te zien wat je allemaal kon eten en waar alles goed voor was. Natuurlijk was de natuur ook prachtig, veel dingen gezien. Na de boswandeling zijn we door gegaan naar een stroomversnelling een half uurtje varen verder op. Hier hebben we een overheerlijke lunch gekregen en de gelegenheid voor een duik en het schieten van mooie landschap foto’s. Tegen 3 uur gingen we weer terug naar het kamp voor een opfris beurt. Samen met Ester met de shampo en douchegel in de rivier gedoken en even gebaden. Om 5 uur zijn we naar het dorp naast ons gelopen. Onderweg allemaal naakte kindertjes om ons heen die ons allemaal wilde vast houden en op de foto wilde. We hebben hier gezien hoe ze van cassave hun maaltijd maakte. Op de terugweg liep in nog steeds met 3 kindertje aan mijn armen die maar niet wilde loslaten. Uiteindelijk toen ons kamp in zicht was lieten ze los en gingen ze terug naar hun eigen kamp.
Na de maaltijd hebben we nog een laatste keer naar de sterrenhemel gekeken en nog wat na gekletst met Fabian en onze groepsgenoten. Zo vertelde we dat we nog graag een keer een vogelspin wilde zien. Ohw zegt Febo, ik zag er gisteren op die boom nog een zitten! Jeetje en dat had hij ons gewoon niet verteld. Wij er naar toe lopen, zat hij er gewoon nog steeds!! Jeej, onze eerste vogelspin gezien (zie ook de foto’s op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle ) Na deze spannende gebeurtenis maar besloten om onze hangmat op te gaan zoeken. Gelukkig had de vrouw van Karel al besloten dat hij niet meer bij ons zou slapen dus die nacht echt als een roosje geslapen.

De volgende ochtend lekker pannenkoeken en broodjes met ei als ontbijt, heerlijk. Na het ontbijt was het inpakken en wegwezen, we hadden nog aardig wat op de planning staan dus het was opschieten. Onze eerste stop was bij de medicijnen man, jammer genoeg was de medicijnen vrouw erg kwaad op Febo (onze gids). Febo had aan de vrouw beloofd om pijnstillers voor haar mee te nemen voor de wond op haar been, maar was dit vergeten. Dus wij alle paracetamol uit de tassen gehaald en we hadden binnen de kortste keren weer een vrolijke vrouw rond lopen. Hopelijk neemt ze het niet allemaal in een keer want het waren genoeg pillen voor een overdosis.
Onze volgende stop was een schip waar ze goud van de bodem haalde. Dit was echt heel indrukwekkend om te zien. Echt super veel herrie en die mensen die wonen gewoon ook nog op dat schip. Lunch was de volgende stop, dit was op een schitterende plek in een heel leuk rieten hutje. Na de lunch zijn we door gegaan naar Apatou, dit is een dorpje in Frans Guyana. Wat een verschil zeg? De ene kant van de rivier en de andere. In het Franse gedeelte: overal schoon drinkwater, straatbordjes, betonnen wegen, vuilophaaldienst etc etc… in Suriname: geen schoon drinkwater, maar op enkele plekken electriciteit, vervallen huisjes en scholen. Dat Frankrijk zo’n grote invloed kan zijn of je arm bent of het goed hebt.
Bigistone was onze laatste stop, dit is een indianendorpje. Hier konden we wat souveniertjes kopen en een beetje rond kijken. Na deze stop was het nog maar 20 minuten naar Albina en 2,5 uur terug hobbelen naar Paramaribo. Helemaal zwart (bruin van de zon) terug aangekomen in Paramaribo had Ninet om half 9 het eten al voor ons op tafel staan, ideaal.

Het was zeker 100% genieten de hele trip!!

Liefs, Dafne
foto’s op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle

• 03 December 2008 - 18:27

Anouk:

Hey Daf,

Je beleeft wel veel avonturen daar! Mooie foto's heb je ook gemaakt! Ben toch wel blij dat we die vogelspinnen niet in Nederland hebben :D Veel plezier nog!!

Liefs Anouk