Fawakka, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Fawakka, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Fawakka,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

21 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Een dagdeel uit het leven van een stagiaire in Suriname. Het is 20 oktober en 14:00h, de zon is op z’n heetst. Hoe stil je ook ligt je blijft zweten, me toch maar in mijn bikini hijsen… en nu? Nou maar zo stil mogelijk gaan liggen in de hangmat, zodat je het niet te warm krijgt. Dus de koniging van Paramaribo erbij (dit is het boek waar ik al weken mee bezig ben) en gaan lezen. Heh? Het is donker? Ohw toch weer in slaap gevallen. Uurtje later word je wakker met een dikke muggebult op je buik. Die muggen zijn toch niet nu al actief? Jah hoor… Een beetje liggen en kijken dan maar, de vogels vliegen door de tuin opzoek naar voedsel. Plotseling hoor ik geritsel in de heg, zit daar een heel kleine hagedis de hele heg overhoop te halen. De bladeren vliegen in het rond, lijkt bijna of hij een nest aan het bouwen is. Een stukje verder op zie ik ook wat bewegen. Wat is het? Hé! Het is een rat, waar komt die nu vandaan? Gelukkig rende hij richting de buren, die hebben honden. Om 17:30 gaat de telefoon, het is de kwatta of we mee gaan eten en vuurwerk kijken vanavond. Gezellig!
Het is vandaag een vrijedag in Suriname i.v.m de 155 jaar chinese immigratie. Dit betekend dus feest, maar ook dat alle supermarkten dicht zijn. Hier in suriname zijn op zondag ook gewoon de supermarktjes open, de chinesen werken 24/7. Aangezien (bijna) alle supermarkten in handen zijn van de chinesen en de chinesen dus een vrijedag hebben zijn alle supermarktjes gesloten. Vanaf 18:00h waren er allemaal activiteiten en standjes op het onafhankelijkheidsplein en s’avonds zou er een vuurwerk show zijn. Wij dachten die avond nog wel voor het vuurwerk uit eten te kunnen gaan, maar helaas moesten we 1,5 uur op ons eten wachten. Dit had als gevolg dat wij het vuurwerk dus moesten missen. Na het eten zijn we nog wel even gaan kijken, maar alles was al weg of aan het opruimen. Wel hebben we nog een mooie foto van het presidentieel paleis kunnen maken.

Even een stukje terug. De afgelopen week erg druk gehad, lange dagen gemaakt en vaak moe. Maar ja ook dat hoord er bij, als je leuke dingen wil doen gaat dit af en toe wel eens ten koste van jezelf. Dinsdag hadden we een Parbo Brass band in de tuin staan bij de kwatta. Onze huisgenoot aan de kwatta ging weer terug naar Nederland dus hadden we wat leuks geregelt tijdens de BBQ. Echt geweldig, 10 danseressen, mannen met trompetten, trommels, fluitjes etc….. stonden in de tuin heel veel ritme in de BBQ te brengen. Erg gezellig en zeer gewaardeerd door onze verlater. Woensdag had Prem aangeboden om tegen een kleine vergoeding rottie voor ons te maken. Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. Donderdag lekker gedanst en s’avonds nog even geoefend in de Havanna. Ik had Mc kunnen strikken voor een avondje salsa. Het is erg leuk dat je nu tussen de ervaren salsa dansers op de dansvloer kan staan. Vrijdag had ik me opgeofferd om te gaan koken voor eens tel meiden. Dit is nog wel een opgave hoor, ventilator voor het voornuis. Het is al warm, maar als je gaat koken lopen echt de straaltjes over je rug. Ik moet zeggen het was erg lekker. Zaterdag ben ik met Soraya op pad gegaan. Met het busje richting het centrum. Ik had Jorg beloofd dat ik een hangmat voor hem zou kopen en zelf had ik ook nog een aantal dingetjes nodig. Aangezien ik elke dag tot half 5 werk is zaterdag de enige dag dat ik tijd heb om naar de stad te gaan. Het was erg gezellig en we hebben veel lol gehad. S’avonds gezellig gekookt op de kwatta want Pascal was jarig. Heerlijk kip rijst gemaakt. Na het eten nog gezellig gaan stappen met de hele club en weer veel te laat op bed. De volgende dag weer vroeg uit de veren want we gingen met Ciska, Matthijs, Chris en Pascal naar overbridge. Even er lekker tussen uit, lekker zwemmen en genieten van de omgeving. Pascal had ons allemaal uitgenodigd om s’avonds mee naar de film te gaan omdat er volgens hem een super goede film draaide, Memento. Dus zijn we bijna met z’n allen naar de bios gegaan. Nou daar maak je ook wat mee hoor… Ze komen te laat, gaan eerder weg en zitten toch bij de verkeerde film. De film was inderdaad goed alleen heb ik helaas de helft moeten missen omdat ik zoveel slaap had dat elke keer mijn ogen dicht vielen.
Zondag ben ik nog met Ciska naar het ziekenhuis gegaan, ze was gestoken door een zwarte wesp. Ik was er niet mee naar de dokter gegaan, maar Ciska wilde graag zekerheid dus dan ga ik natuurlijk even met haar mee. Dit was me ook weer een ervaring. Als eerste ging er een vrouw gewoon schaamteloos voordringen, als je er wat van zegt krijg je geen reactie. Daarna werden we doorverwezen, waar we vervolgens weer werden doorverwezen naar de huisartsen post. Ciska werd daar bij de zuster geroepen en daar vertelde de zuster al vooraf dat het 30 euro zou gaan kosten. Wij vonden dit al een beetje raar, we rekenen hier toch in SRD? Toen we bij de dokter kwamen kregen we het door, ik denk dat de dokter wel 3 keer heeft gezegd dat we het toch allemaal weer terug kregen van de verzekering (die blanken zijn toch zo goed verzekerd). Op een papiertje zagen we dat zo'n consult rond de 30a40 SRD kost en wij moesten 120 SRD betalen. Echt raar, de dokter kon ook nog geen Nederlands maar half engels en surinaams denk ik. Toen hij een blik op Ciska had geworpen zei hij: mmmm... wat kunnen we voorschrijven voor 30 euro? Doe maar een zalfje een pilletje en nu meteen een prik in je bil. Volgens mij was dit helemaal niet nogdig maar goed, de prik heeft Ciska gekregen en de pillen en zalf heeft ze nog niet opgehaald. Een ding weet ik wel, ik zou hier niet graag in het ziekenhuis terrecht komen. Alleen als ik op de kinderafdeling van het diaconesse ziekenhuis mag liggen (hier werkt Ninet, onze huisgenoot).

Zondag op maandag heb ik gelukkig al mijn slaap in kunnen halen zodat ik morgen weer fit aan het werk kan. Ik heb er weer helemaal zin in om morgen mijn schouders onder het SEMC project te zetten.

Lieve mensen bedankt voor de leuke reacties, ik geniet er echt van!

Liefs, Dafne

  • 22 Oktober 2008 - 11:25

    Fieke :

    Hey Dafne, mooie verhalen en optimaal genieten. Klinkt goed! Ik ben benieuwd naar je salsa moves!

    Liefs Fieke

  • 22 Oktober 2008 - 13:47

    Elise:

    heey dafne:)
    egt leuk die verhale van je:) je hebt ut er heel erg na je zin volgen mij:)

    ik had je btw wel gemist met de megashow.

    xxxx elise

  • 22 Oktober 2008 - 14:46

    Annemiek HT:

    hahaha je bent er ingetrapt! Het klopt dat je niet zoveel hoeft te betalen maar omdat je blank bent en dus alles terug krijgt van de verzekering, moet je in euro's betalen en ook nog veel meer! Ik ben ook in het ziekenhuis geweest, gelukkig had ik een arts die niet corrupt is. De verhalen klinken nog steeds goed en mijn heimwee blijft, zeker nu het hier zo koud is en de tentamens eraan komen. Geniet ervan!

    groetjes Annemiek van HT

  • 24 Oktober 2008 - 08:09

    Grootjes Uit Heiloo:

    hey Dafne,

    Uit al je verhalen kunnen wij opmaken dat je dubbel en dwars geniet van je verblijf in Paramaribo.
    Vanuit een regenachtig Nederland de warme groetjes van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 40871

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: