Trip Nickerie, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Trip Nickerie, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Trip Nickerie,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

14 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Weekeind 11 & 12 oktober. Het begon vanochtend al goed, we zouden om 06:55 opgehaald worden door onze organisator Prem, maar natuurlijk was ik door mijn wekker geslapen! In een sprong uit mijn bed en mijn spullen pakken, douchen, aankleden en ontbijten. Ja hoor stipt 06:55 stond Prem voor de deur met een busje om ons naar de Pinkpanther (onze bus voor trips) op de Kwatta te brengen. Zodra we op de kwatta aankwamen bedacht ik allemaal dingen die ik vergeten was. Mijn zonnebril, plijsters, slaapshirt….. etc… gelukkig wel een pet in mijn tas gestopt. Hup de bus in op voor een lange reis, de reis naar Nickerie zou ongeveer 4 uur duren. Onderweg zouden we nog stoppen in Groningen en Wageningen. Muziek aan in de bus lekker gezellig kletsen en op voor een stijve kont!

1e stop was in Groingen, echt super. Er stond één bord met daarop groningen en daarom heen stonde wat huizen en dat was Groningen :) Iedereen in de rij om op de foto te kunnen met het bordje Groningen. We hebben een lekker broodje met wat drinken van Prem gekregen in een schattig theehuisje en daarna gingen we weer verder. De 2e stop was in Wageningen, ook dit was niet zo veel, maar wel super mooie natuur. We keken uit op een watertje waar allemaal rode en witte ibussen stonden te genieten. Heel mooi om te zien, van die knal rode vogels. Na wageningen was het nog een lange rit naar Nickerie. Bij aankomst in Nickerie om 12:45 kregen we te horen dat we een rijstfabriek gingen bezoeken, maar dat we niet zo lang meer hadden omdat de fabriek om 13:00 zou sluiten. Heel leuk om te zien hoe rijst word verwerkt tot aan de verkoop (zie ook foto’s). Na de rondleiding gingen we eten bij een broer van Prem. Hier stonden de pannen al klaar en kregen we heerlijke rottie te eten in een soort speelruimte. Na het eten door naar het zwembad waar we even heerlijk verkoeling konden zoeken na zo’n warme reis. Rond een uur of 5 werden we weer opgehaald door de pinkpanther en werden we naar ons hotel gebracht. Daar aangekomen met de veronderstelling dat we in stapelbedden zouden slapen, waren het twee persoonsbedden. Dus heb ik de nacht doorgebracht met Ninet, mijn lieftallige huisgenote. Na een beetje op verkenningstocht te zijn geweest in het hotel werden we weer opgehaald door de bus om te gaan eten. We zaten nog geen minuut en het eten kwam al onze kant op, rijst of bami mevrouw? Ik had gekozen voor de bami, maar die was heet? Ze hadden er flink veel kruiden overheen gegooid!! Na het eten vertelde prem dat we met 5 minuten naar de dijk zouden rijden en daarna er nog een BBQ bij het hotel zou zijn. Dus wij hadden net lekker zitten smullen van de bami en vertelde hij ff dat we nog een keer moesten eten…. Oeps…. Afwachten maar wat we krijgen. Naar de dijk toe was weer een gezellige rit en het uitzicht op de dijk was erg mooi. Met z’n allen op de stenen gezeten, naar het water gekeken en lekker zitten kletsen onder het genot van een parbo joggo. Het was trouwens nog mooi, want de kroeg werd speciaal voor ons nog open gemaakt. Prem had de eigenaar nog even een telefoontje gegeven. Na het samen zijn op de dijk zijn we weer terug naar het hotel gereden en onze kindertijd nog even over gedaan. Met z’n allen op de wipwap, schommel en klimrek. Nadat we uitgespeeld waren hebben we het er met z’n allen nog een gezellige avond van gemaakt. ;)

De volgende ochtend moesten we weer om 07:30 klaar staan dus om 06:30 stond onze wekker. Na een nacht bibberen van de koude airco is het dan geen lolletje om op te staan. Dus ik heb een deken om me heen geslagen, airco uit gezet en het raam open gedaan. Toen zag ik op eens iets raars voor ons raam. Dus ik steek mijn hoofd uit het raampje en zie ik dat onze hele kamer ingeplakt zit. De jongens verveelde zich gisteren nog en hadden onze deurklink aan de paal vast geplakt met tape en daarna ons raam ook nog :) We konden er wel om lachen.. maar hadden wel wat kracht nodig om onze deur open te krijgen! Gelukkig sliep iedereen nog dus we hadden als enige lol. Natuurlijk vertrokken we op z’n surinaams om 8 uur richtig de boot die ons naar Bigipan ging brengen. Van de bus in de boot, op naar Bigipan! Op een gegeven moment kwamen we bij een dam. Omdat het laagwater was, werd ons verteld dat we de boot over de dam moesten tillen. Een mooi klusje voor de mannen…. En dat deden ze ook. Met z’n allen met de voeten in de grijze klei. De boot was er over getilt en we konden weer verder varen in Bigipan. Bigipan ligt in het ‘Bigipan Beheersgebied’ in het noordwesterlijk deel van Suriname, ten noorden van Nickerie. Bigipan is het grootste lagune in het gebied en ook de grootste in Suriname. BigiPan is via de jamaerkanaal verbonden met de Nickerie rivier. Het gebied staat bekend om zijn grote vogel rijkdommen, die vanuit het koude noorden neerstrijken om te overwinteren en het als hun voedselbron gebruiken. Wij hebben daar niet alleen mooie vogels gezien, maar ook kaaimannen, apen, mooie insecten, vissen en krabben. Het is heel appart, als je die dam oversteekt lijkt het wel alsof je in een hele andere wereld terrecht bent gekomen. Vrij snel zagen we onze eerste kaaiman, heel dichtbij gevaren om goed een foto te kunnen maken. Snel daarna zagen we twee apen met een jonkie slingeren in de boom! Echt super mooi om te zien dat hier zo veel beesten leven, zoveel rust en natuur. Na ongeveer 1,5 uur varen kwamen we aan bij een open huisje midden op het water, hier stapte we uit de boot voor een drankje en hapje. Dit was ongeveer om 11 uur en we hadden nog geen ontbijt gehad, dus iedereen was hier zeker aan toe. Na een broodje werden er allemaal hangmatten opgehangen en konden we lekker in de hangmat genieten van de natuur om ons heen. Na een uur gingen we weer in de boot om vogels te spotten. Heel veel mooie roofvogels gezien en rode ibussen. Onderweg was er nog tijd voor een modderbad, hup met broek aan het water in en lekker zwemmen. Terug bij het huisje, broek te drogen gelegd en lekker van het zonnetje genoten. Een deel van de groep ging mee met prem de visvangst halen, ik heb de hengel gepakt en ben gaan vissen. Ja hoor… een katvis, een snoek en zelfs een krab aan mijn hengel gehad. Super mooi! De rest van de groep kwam weer terug en het was meteen tijd om weer terug te gaan naar Nickerie. Om 16:30 lekkere rottie gegeten bij een broer van Prem en toen was het om 17:00 uur weer tijd om terug te rijden naar Paramaribo. Na een lange rit van 4,5 uur waren we om 21:30 weer thuis in Paramaribo. Al met al een super druk weekeind, maar helemaal de moeite waard. Ik heb nu zoveel meer mooie plekken van Suriname gezien dat ik alleen maar snak naar meer, uitkijk naar het volgende tripje!!

Tegen mijn lezers van mijn weblog wil ik even zeggen: Ik vind het super leuk dat jullie mij allemaal volgen. Super bedankt voor de leuke en lieve mailtjes!! Ik vind het erg leuk om te weten dat jullie met mij mee genieten van het mooie Suriname. Er was laatst een vraag over mijn adres in suriname, dus ik zal het er nog een keer onder zetten.

Margarethalaan 1
Paramaribo
Suriname
+5978625487 (mijn surinaamse mobiele nummer)
http://picasaweb.google.com/dafnemarielle (voor het bekijken van mijn foto’s)

Liefs, Dafne

  • 15 Oktober 2008 - 15:01

    Sandra:

    Hey Daf!
    Ik volg je berichten nog steeds trouw hoor :D Ontzettend leuk dat je in Groningen bent geweest haha, gek dat we elkaar niet hebben gezien ;) Veel plezier en succes meid, kus San

  • 19 Oktober 2008 - 18:52

    Janny:

    Hoi Daffie,
    Erg leuk al die verhalen, we kijken er steeds naar uit.
    Fijn dat je er ook zo van geniet. Veel plezier en tot horens, groetjes Rien en Janny

  • 21 Oktober 2008 - 18:56

    Anouk:

    Hey Daf!
    Leuk om je verhalen te lezen en om de mooie foto's te zien! Grappig dat ze daar ook een Groningen hebben :) Veel plezier!! x Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 40872

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: