Bakra Fasi, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Bakra Fasi, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Bakra Fasi,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

09 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Fodewroko
Poolparty!! Sanne is 21 geworden en dat moet natuurlijk gevierd worden :) Dus Sanne had heel slim Mc Curdy gestrikt voor een poolparty. Jah pap, VOS kan voor meerdere doeleinde gebruikt worden. Dj, water, muggen, muziek en drinken en je hebt een gezellig feestje. Ik lag als eerste in het water, er is echt niks lekkerders na een zware salsa les en een lange werkdag. Na mij volgde er meer! Helaas konden we het niet al te laat maken, volgende dag weer fris aan het werk.

Freida
Vandaag had ik nog een halve verlof dag dus een half dagje hard aan mijn project gewerkt en daarna nog ff chillen thuis. Soraya en ik hadden het er al over gehad om binnenkort ons haar te kleuren, dus we hadden besloten om dit vandaag te doen. Om 17.00 uur een afspraak bij de kapper. Kregen een mooie kleuren kaart op onze schoot om de goede kleur te kiezen. Mijn haar had voor dat ik naar de kapper ging een donkere uitgroei van een paar cm en de onderkant was helemaal blond geworden door de zon. Na het inwerken alles uitgespoeld en mijn haar was weer als nieuw. Bij Soraya ging dit jammer genoeg iets anders. Haar haar was voor het kleuren vrij donker met een wat lichtere uitgroei. Nu was haar uitgroei goud blond geworden en de rest van haar haar bruin. Soraya haar gezicht stond op onweer zeker toen de kapper zei dat ze het pas over 2 weken weer kon kleuren. Gelukkig is de kapper er op terug gekomen en kon ze maandag gratis terug komen om het goed te maken.
Weer een ervaring rijker ;)

Satra
S’ochtends kregen we van Ayla een telefoontje of we met z’n allen pasta salade kwamen eten op de kwatta. Daar zeg ik geen nee tegen, een heel bord vol met groente. Na het overheerlijke eten zijn we nog even gaan chillen met een paar mensen aan de Margarethalaan. Erg gezellig :)

Sonde
10.00h uit mijn bed gekomen om op de fiets naar Ford Zeelandia te gaan. Iedereen was er van overtuigd dat de rondleiding om 11 uur zou beginnen. Helaas zei de meneer bij de deur dat hij om 10.30 al begonnen was en pas weer om 12.00 uur weer zou zijn. Dus zat er niks anders op dan lekker aan tafel te gaan zitten en water te drinken. Ik moet er nog steeds aan wennen, fietsen in zulke warmte!
Om 12.00 uur begon de rondleiding en hadden we een hele leuke gids voor een uur lang. Hij vertelde over de geschiedenis van Suriname en Ford Zeelandia. Ik vond het heel indrukwekkend om de verhalen te horen. Er is zo veel gebeurd in dit land en ook zo veel gruwelijke dingen. Af en toe krijg je echt even kippenvel van sommige verhalen. Vooral als ze dan vertellen over de slavenij en de December moorden.
Tijdens het lopen werd ons ook nog even verteld hoe casave chips vroeger gemaakt werd. Vrouwen kauwde op casavebladeren, dus het was gewoon een mengsel van speeksel en casave. Lekker al die bacteriën en wij maar casave chips eten!! Gelukkig vertelde de gids daarna dat het tegenwoordig een stuk hygiënischer gemaakt word. (een stuk ;)) Ja het was echt heel indrukwekkend en we hebben weer een stuk meer over Suriname geleerd.

Munde
Lekker salsa gedanst!

Tudewroko
Vandaag hebben we voor een hele club mensen zuurkool gemaakt en het was lekker??!! Helaas was er toch iets niet helemaal goed gegaan want er zijn die avond 3 toiletrollen door heen gegaan. Dat moet toch een niet zo goed teken zijn. Of het aan de zuurkool lag? We zullen het nooit weten.

Dridewroko
Deze ochtend begon niet zo goed, ook mijn maag was aan de rommel…bijna de hele dag beroerd geweest op mijn werk. Gelukkig had ik meteen om half 9 s’ochtends mijn gesprek met de stagecoördinator van de Hanzehogeschool (Marius Bremmer). Hij is samen met zijn college voor een week in Suriname om alle stageadressen te bezoeken. Mijn stagebegeleider (de directeur) sprak vol lof over me. Erg leuk om te horen dat hij het volste vertrouwen in me heeft dat ik een mooi veiligheidsboekje op tafel ga leggen. Hij vertelde Marius dat ze bezig zijn met nieuwe projecten in het Bakhuis gebergte en dat ik daar ook maar eens een kijkje moest gaan nemen. Alleen zou ik dan wel met het vliegtuigje heen moeten en een nacht blijven slapen. Geen probleem toch?? Het Bakhuis gebergte moet erg mooi zijn, dus ik ben heel benieuwd wanneer ik heen ga.

Ik heb het nog steeds goed naar mijn zin hier bij SEMC. Iedereen is super vriendelijk en zelfs als ik thuis ben zwaaien mijn collega’s nog als ze langs fietsen. Mijn project gaat de goed kant op. Ik heb al mijn enquêtes binnen en heb er al veel resultaten uit kunnen halen. Ik ben nu druk bezig met het schrijven van mijn onderzoeksrapport om tot conclusies te komen. Ik heb helaas vandaag toch even afscheid moeten nemen van mijn laptop. Door dat nasty virus is mijn hele computer van slag inclusief mijn mp3 speler die ik niet meer aan de gang kan krijgen. Als het goed is zijn er nu mensen heel druk bezig om dat paard (Trojan horse virus) van mijn computer af te halen. Op een een of andere manier kruipt hij door mijn hele computer waardoor nu zelfs mijn cd speller het heeft begeven.

Stiekem gaat de tijd hier best hard, dit is al weer mijn 7e week stage dus ben al weer 8 weken van huis. Toch moet ik zeggen dat ik best dingen mis, maar ook nog helemaal niet terug wil naar Nederland. We hebben hier zo’n leuke groep stagiaires die elke keer weer groter word. Mijn huisgenoten zijn echt vriendinnen geworden waar je alles tegen kan zeggen en als je echt iemand van thuis nodig hebt heb je altijd nog de telefoon. Het is ook erg leuk om hier post te krijgen. De gekste gekleurde enveloppen komen voor Ninet door de brieven bus en ook ik heb een kaartje van thuis gekregen.

Liefs, Dafne


  • 10 Oktober 2008 - 17:36

    Eline:

    Hey Dafne, ja de tijd vliegt echt voorbij als je op reis bent... voor je het weet zit je tijd in Suriname er al op! Ik zou zeggen geniet er elke dag van! Liefs, Eline
    p.s. foto´s zien er tof uit joh!

  • 11 Oktober 2008 - 12:47

    Babette:

    Hey lieve Daf, ik word telkens weer helemaal jaloers als ik je verhalen lees ;)! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! xxx

  • 11 Oktober 2008 - 14:37

    Wilma Nijhuis:

    Hoi Dafne.
    Elke zaterdag lees ik je vehalen en geniet er heel erg van. Ik ben best een beetje jaloers je ziet er ook al zo bruin uit. Hier gaat alles goed en op Zaterdag werken is erg gezellig. Groetjes en een knuffel .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 40862

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: