Een heerlijk weekeind Brokopondo, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Een heerlijk weekeind Brokopondo, - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Een heerlijk weekeind Brokopondo,

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

29 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Wat een weekeinde, wat een weekeinde! Vrijdag zijn we met z’n 4en gaan afdansen voor Salsa. Bij aankomst kregen we allemaal een nummertje op onze rug en was het wachten geblazen tot dat we per 4 mensen opgeroepen werden om te dansen. Met z’n allen op de groepsfoto onder het spandoek van dansschool Danszon. Daarna nog de laatste mogelijkheid voor vragen en opmerkingen en daarna kwam je danspartner je halen om te dansen. Er lopen de hele tijd allemaal mensen om je heen om te kijken hoe je het doet en ook je danspartner heeft een rol in de puntenverdeling. Ze kunnen ja je bent door of nee je bent niet door zeggen. Aan het einde worden alle ja’s en nee’s bij elkaar op genomen in het totaal kan je 5 keer ja krijgen en ik had 4 keer ja. Zo ook mijn andere vrienden, allemaal door naar Semi 1. Dus vandaag hebben we onze eerste gevorderde les salsa!

Het weekeind Brokopondo:
Zaterdag ochtend om 06:00h moesten we verzamelen op de Kwattaweg, waar de Pinkpanther bus op ons zou wachten. Natuurlijk met zoveel meiden was het ons niet eens gelukt om om 06:00 h weg te gaan van de Margarethalaan. Dus met iets vertraging gingen we om 06:20 richting Brokopondo. Vier uur rijden…… dat was het enige waar we een beetje tegen op zagen. Vier uur met 24 man in een busje gepropt. Gelukkig hadden we een leuke chauffeur en goede muziek van Matthijs. Als we het nummer niet wilde horen hoefde we alleen maar op het belletje te drukken en dan ging hij een nummer verder. Na twee uur kregen we een korte pauze bij een supermarktje om even de benen te strekken en de laatste flessen borgou in te slaan. Ook kregen we een lekker broodje van meneer Prem en genoeg te drinken om het vloeistof gehalte weer een beetje op pijl te krijgen. Weer drie uur gehobbeld te hebben, kwamen we iets verlaat aan op Bakaboto. WOW!!! De weg onderweg ook allemaal zo mooi, rood en super mooie natuur. Maar ook onze eindbestemming viel niks tegen…. Allemaal mooie strooie hutjes en water, met stroomversnellingen. Het eerste wat we te horen kregen is: Trek je bikini aan ga lekker in het water en over een uur is de soep klaar! Nou dat hoef je mij geen twee keer te zeggen als je al 5 uur in een busje met rood stof hebt gezeten. Heerlijk koel water, met heel veel stroming. De omgeving ook super mooi, allemaal salamanders, colibrietjes, vlinders, libeles en natuurlijk vissen in het water. Na een overheerlijke soep kwam de mededeling dat we onze bikini aan moesten houden en om 15:00 klaar staan om mee de boot in te gaan. Allemaal mooie zwemvesten om onze hoofd en daar gingen we met twee houten motorbootjes over de surinamerivier. Door stroomversnellingen heen en onder de mooie natuur door. Naar een paar minuten varen kwamen we weer op een plek waar je kon zwemmen. Tussen de surinamers over de rotsen weer lekker met de rug in de stroomversnelling. Zo weer een halfuurtje in het water gelegen, de gelegenheid om een beetje met elkaar te kletsen en lachen en daarna gingen we weer verder.

We stopte op een gegeven moment bij een dorpje waar we rond mochten kijken. Helaas mochten we geen foto’s maken omdat de mensen dat niet mocht van hun geloof. Allemaal rieten dakjes met kookhutjes, woonhutjes en af en toe een winkeltje er tussendoor. Heel mooi om te zien dat mensen daar nergens afhankelijk van zijn, niks hoeft, als je trek hebt, moet je het land op of gaan vissen in de rivier. Wat ons wel opviel was dat sommige mensen tv’s in hun hutje hadden staan. We hoorde van onze gids dat dit kwam door propeganda. Mensen kregen van politici tv’s, radio’s etc…, om de mensen om te kopen om op hun te stemmen. Daarmee houden ze alleen geen rekening dat die mensen geen ontvangst hebben voor de tv, dus ze hebben er helemaal niks aan. Heel indrukwekkend om door het dorp heen te lopen en een schattige kindertjes? Super lief!

Weer terug aangekomen konden we nog even zwemmen voordat het avond eten zou komen. Voor het avondeten stond vis op het menu het was echt super lekker, met kruiden, kousebant en rijst. Na het smullen zijn we onder de enige douche die er was gekropen om nog snel voordat het donker zou worden een lange broek aan te trekken. Na het douchen kwamen we er achter dat het water uit de rivier was, dus dat we net zo goed de rivier in hadden kunnen duiken. Na het eten kwam er het idee om nog een boswandeling te maken in het donker. Natuurlijk was ik ook van de partij, lekker spannend in het donker en ik had een schudzaklamp van Jorg mee genomen dus dat moest goed komen. Flink schudden met mijn lamp en op voor de wandeling. Erg ver zijn we niet gekomen want we mochten van meneer Prem niet van het terrein af, wat eigenlijk ook maar beter was. Dus ben ik neer geploft in een hangmat samen met Chris en heb gekeken naar alle sterren die aan de hemel stonden. Zo ongelovelijk mooi, een heldere lucht, vallende sterren en vuurvliegjes. Rond half 11 weer terug gelopen naar het kamp, waar (bijna) iedereen ondersteboven was van de borgou cola. Er kwamen spelletjes als stoelendans naar voren en ren rondjes spelletjes. Een paar mensen hebben nog een nachtelijke duik gemaakt, ik pootje gebaden en toen werd het toch tijd om te gaan slapen. Toen we aan kwamen lopen waren de meeste hangmatten al opgehangen en konden we er al meteen in kruipen. Dikke lol natuurlijk, voor de meeste was het de eerste keer in een hangmat. Ik hoorde iedereen klagen dat het zo warm was, dus ik dacht ik ga mooi in een jurkje de hangmat in. Nou dat heb ik geweten! Koud! Koud! Dus ben er nog twee keer uit geweest, eerst nog een shirt en een vest, daarna toch nog maar mijn spijkerbroek aan gedaan. Ben nog heen en weer geslingerd, kijk je onder je hangmat, ligt daar ook nog eens iemand te slapen op mijn tas, kortom een heerlijk zooitje bij elkaar!

Na ongeveer 2 a 3 uur slaap werd het dan toch maar eens tijd om er uit te springen. Na een vorstelijk ontbijt van eieren, garnale met kousebant en thee of koffie ben ik met een aantal de rivier in gedoken om een douche te nemen. Om 13 h kregen we nog een heerlijk bord bami met kip met drinken. Toen werd ons verteld dat we om 14:30 h gingen vertrekken richting Paramaribo. Dus hup nog snel een ontspannende duik in de rivier, douchen kleren aan en de bus weer in om precies 15:00h. Je vertrekt altijd later dan aangegeven word, dat is surinaams he? No Spang! De terugweg was iets minder prettig dan de heen weg, erg veel stof van de bauxiet wegen, soms moesten we heel langzaam rijden omdat je niks meer kon zien op de weg. Gelukkig was iedereen erg vrolijk en hebben we gezellig liedjes gezongen en lekker kunnen kletsen. Tegen het einde van de rit was iedereen helemaal oranje geworden, de blonde dames hadden dezelfde haarkleur als ik gekregen :). Om 19:30 kwamen we aan bij de kwattaweg. Toen ik om 20:00h de sleutel in het huis aan de Margarethalaan stak bedacht ik dat het leek als of we een week op vakantie zijn geweest!

Het was zeker een geslaagde trip en er gaan er zeker nog meer komen as. maanden.
(zie ook de foto’s op Picasa onder Brokopondo en hier onder een film van het salsa afdansen)

Liefs, Dafne

• 30 September 2008 - 08:32

Annemiek HT:

Hey Dafne,
    Geweldig die bekende verhalen, weet precies waar je bent geweest dit weekend! Heb ook wel zin om weer langs te hoppen! Ik heb inmiddels een prachtig fotoboek waar ik af en toe in weg zwijmel :). Heel veel plezier nog!
    groetjes Annemiek

PS. Wil je de groeten doen aan Prem en Maya