Bigi Brassa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Bigi Brassa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Bigi Brassa!

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

21 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Het afscheid was zwaar. Onze eerste vrienden gingen terug naar Nederland. We hebben 2,5 maand met Matthijs en Chris opgetrokken en nu leek het alsof we ze nooit meer zouden zien! Heel raar idee, terwijl we ze over 2,5 maand gewoon weer kunnen zien in Groningen :) Na een afscheidsfeest wat super gezellig was aan de Margarethalaan, een afscheidsetentje woensdag en ook nog een afscheidsstap avondje in de Millenium was het toch echt tijd… Ik moet eerlijk toegeven dat ik het moeilijk vond, zulke gezellige tijden mee gemaakt met die jongens hier. De dag dat ze vertrokken (donderdag) zijn we met een groepje gaan eten bij Palmas, waar we om 20:10 het vliegtuig over konden zien vliegen. Dus we hebben met z’n allen nog een keer naar Matthijs en Chris kunnen zwaaien.

Zaterdag hebben we een met z’n 12en een kookcursus bij Spice Quest gevolgd. We gingen Moksi Alesi maken. Dit is een gerecht wat mensen hier regelmatig thuis maken. Dit bestond onderandere uit rijst met vis en bonen, boontjes, gebakken bananen, bittere groente met oker er in en met garnalen gevulde obergines. Echt heerlijk en het leuke was nog: we hebben er heel veel van geleerd en mochten het ook nog zelf op eten! Dit is zeker een gerecht dat we nog een keer gaan proberen te maken.

Zondag was er een sinterklaas optocht in de Marretraite mall. Wij (Ninet, Soraya Ester en ik) als Sinterklaas fans naar de Marretraite mall! Nou we stonden helemaal verbaast hoe dit leeft in Suriname. De hele mall stond vol met kinderen allemaal met vlaggetjes van sinterklaas en sinterklaasliedjes zingen (met de Surinaamse bubbling er onder). Geweldig we voelde ons helemaal thuis tussen de sinterklaas drukte. Toen werd er aangekondigd dat sinterklaas vanaf vliegveld Zanderij al bijna op zijn schimmel aan zou komen dus of we graag wilde verhuizen naar buiten. Natuurlijk zijn we als gekken naar buiten gegaan om sinterklaas met zijn pieten niet te missen. We vroegen ons allemaal af hoe de sint in Suriname er uit zou zien, blank? Of donker? Nou daar kwam hij hoor… onder begeleiding van een Brassband kwam de blanke sinterklaas op zijn schimmelponny. De pieten waren wel een beetje vreemd, ze hadden allemaal gekleurde gezichten en deelde geen pepernoten uit maar snoepjes?! Gelukkig heb ik van mijn moeder een kilo zak met pepernoten in mijn pakket gekregen:). Al moet ik zeggen dat ze hier alles hebben, speculaasjes, pepernoten, taai taai en ook chocoladeletters. Na de sinterklaas zijn we lekker oer Hollands pannenkoeken gaan bakken en Sex and the City gaan kijken.

Maandag weer hard aan de slag bij SEMC. Ik ben nu druk bezig met het updaten en vernieuwen van de stukken in het boekje. Dit is nog een beste klus, omdat ik van sommige onderdelen totaal geen verstand heb. Dat betekend dat je voor elk stuk de juiste persoon moet vinden om het te herschrijven. De onderdelen die ik zelf kan, doe ik natuurlijk zelf. Het is wel erg leuk dat het nu steeds meer naar het einde toe gaat. Maar ja, ik ben natuurlijk ook al over de helft met mijn tijd! Volgende week is het nog maar 2 maanden in Paramaribo.
Na het werk hebben we gezellig met een stel meiden van Chris Rotti gegeten. Dit is echt een lowbudget maaltijd voor SRD 5,- = €1,40 (daar kan je zelf niet voor koken ;)).

Woensdag avond zijn we naar salsa geweest, dit is de gevorderde groep. Je kan echt merken dat het dan leuk word. Je doen echte super veel dingen, aan het begin leer je een danspasje (soort streetdance). Het tweede gedeelte doe je partnerdans. We zijn nu een dans aan het doen met salsa dat je elke keer suiker bij de buren moet gaan lenen. Het klinkt nu vast een beetje gek, het is een partnerdans in een kring waarbij je elke keer contact hebt met je buuren koppel. Ik zal het wel een keertje proberen te filmen, het ziet er echt heel grappig uit. Na afloop krijgen we nog de kans om even lekker door te dansen. Dan zet onze dansleraar ook machetta en zouk op, waar je op kan dansen.

Gisteren (donderdag) heb ik met Soraya heel Paramaribo afgebelt om ergens naar de kapper te kunnen na het werk. Alles was om half 5 gesloten, dus moesten we er om 4 uur zijn. Maar ja als je tot half 5 werkt is het toch een beetje lastig. Gelukkig hadden we bij de laatste, de kapper in het Krasnapolski Hotel een beetje geluk. Mevrouw we sluiten om half 5, maar als u om half 5 hier bent wil ik u tweeen nog wel knippen. Dus wij iets eerder weg bij het werk en om half 5 zat ik samen met Soraya in de wasstoel. Nadat mijn haar drie keer was gewassen was ik klaar om te knippen. Kijk je even om je heen en zie je dat er aan de ene kant nagels worden gedaan en tegelijkertijd de krulspelden uit het haar worden gehaald. Het is zo’n typisch Surinaamse kapper. Je kijkt vast wel eens een film met zo’n Surninaamse kapsalon? Waar iedereen onder het knippen met elkaar zit te kletsen en roddelen. Waar ook nog tussen door even piza bij de buren word gehaald en nagels worden gedaan. Echt helemaal geweldig om dat een keer te maken. Om tien over vijf stonden we beiden weer buiten geknipt en wel. Het resultaat is prima, niet scheef of te kort of te lang. Veel stagiaires die van de kapper komen zijn niet tevreden, vele zijn scheef geknipt. Dat voor SRD 45 = ongeveer €12

Er staan nog veel spannende dingen in het vooruitzicht: Zaterdag gaan we sinterklaas inkopen doen (we hebben met de stagiaires lootjes getrokken). Zondag gaan we met een groep naar de Jodensavanne. Dinsdag is het Onafhankelijkheidsdag, dus feest in de stad. Woensdag t/m Vrijdag ga ik op 3 daagse trip naar Loka Loka om de boeken en spelletjes van mijn ouders naar het schooltje te brengen en natuurlijk de oost kant van Suriname te bekijken.

Hoe gaat het in Nederland? Wel raar hoor, horen we op het nieuws dat het bij jullie ’s avonds 4 graden is. Dat betekend dat er gewoon 30 graden verschil is tussen Nederland en Suriname! Jullie krijgen zelfs sneeuw?! Wij hebben onze eigen sneeuw gemaakt, we hebben de vriezer uitgehakt (zie foto) Toos, erg leuk dat je een mailtje stuurde (vet cool dat je op de rietveld academie zit!!) ik ben nog even de tijd aan het zoeken om een mailtje terug te sturen :).

Biggi Brassa (grote knuffel)
Dafne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 40818

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: