Vogeltjes, Papagaaien en Colakreek en Spelletjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu Vogeltjes, Papagaaien en Colakreek en Spelletjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dafne Berg - WaarBenJij.nu

Vogeltjes, Papagaaien en Colakreek en Spelletjes

Door: Dafne

Blijf op de hoogte en volg Dafne

28 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

De vogeltjes in Suriname zijn heilig. Een blauw vogeltje een geel vogeltje, ze zijn er in alle kleuren, soorten en maten. Het is heel bijzonder om te zien dat Surinamers soms meer geld uitgeven aan zo’n klein vogeltje dan aan zich zelf. Als je met de bus langs een dorpje rijd, hangen alle vogelkooitjes voor de deuren en ramen. Het vogeltje blijft daar niet hangen hoor, nee het vogeltje gaat overal mee naar toe. Je ziet mensen fietsen met hun vogeltje in de auto zitten met hun vogeltje en zelfs als ze naar de winkel gaan, gaat het vogeltje mee.
Ik hoorde van een collega dat zulke vogeltjes zo kostbaar zijn dat ze zelfs het land binnen gesmokkeld worden. Het vogeltje gaat in een luciferdoosje en zo in de binnenzak. Ik stond helemaal verbaast toen hij dat vertelde. Toch worden er veel mensen gesnapt op het smokkelen van vogeltjes. Dat is weer iets anders dan bolletjes slikken he? Sommige vogeltjes zijn echt duizenden euro’s waard!
Op het onafhankelijkheidsplein doen ze zondag ochtend om 06:00h wedstrijden met de vogeltjes. Helaas hebben we nog niet de moeite genomen om zo vroeg op te gaan om het te bekijken, maar dit gaan we zeker nog een keer doen! Hier bij SEMC hebben we ook vogeltjes, als je op de gang loopt hoor je heel mooi gezang door de hal heen klinken. Ik moet eerlijk zeggend dat ik het wel mooi vind al die waarde die ze hechten aan de vogeltjes.

Om een uur of zes begint het bij ons op de hoek. Om die tijd trekken de papagaaien naar de palbomen om daar te overnachten. Dit is serieus wel een hele happening, het verbaasd me dat er nog geen ongelukken zijn voorgevallen. Het begint met een beetje gekrijs, maar om 18:30 begint het wel serieus te worden. Op dat tijdstip kan je elkaar bijna niet meer verstaan zoveel herrie! Die palmbomen staan langs een drukke weg, dus je ziet ook altijd veel mensen om hoog kijken op dat moment. Als wij om die tijd over die weg fietsen kan ik het ook nooit laten om even omhoog te kijken. Rode, gele, groene en blauwe papagaaien echt super mooi. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken, maar dit is tot nu toe nog niet echt goed gelukt. De bomen zijn zo hoog dat je niet goed kan inzoemen. Natuurlijk ga ik nog een keer proberen om er een goed op de foto te zetten, het is tenslotte naast de deur. Precies om zeven uur zijn ze weer stil als het inmiddels donker is geworden en ’s ochtends vertrekken ze weer.

Zondag 26 Oktober zijn we met een groepje naar Colakreek gereden. Het recreatieoord ligt op 50 km afstand van Paramaribo. Colakreek is vernoemd naar de wereldbekende drank Coca Cola, vanwege de donkere kleur van het kreekwater. De Colakreek is rond de tweede wereldoorlog tot onwikkeling gekomen. Amerikaanse militairen die in Suriname gelegerd waren, kwamen er graag pootje baden. Toen ik voor het eerst over Colakreek had gehoord had ik een heel mooi beeld, maar toen ik daar kwam bleek het eigenlijk gewoon een heel touristisch oord te zijn. Het is een lekkere plek om uit te rusten, te ontspannen en lol te hebben met een groep, maar het voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen. Het is wel heel grappig om te zien dat als je het water in gaat dat je helemaal een bruine gloed over je heen hebt. Wij hebben er lekker in het water gedobberd op een band, overgegooit met een bal en lekker in de hangmat gelegen. Met andere woorden dus een lekker ontspannende dag. Helaas wel een klein beetje rood aangelopen, maar gelukkig is het rood/bruin, dus valt het niet zo op ;)

Maandag hebben we de grote doos uit Leusden open getrokken. Mijn ouders zijn vorig jaar in Suriname op vakantie geweest en toen hebben ze een aantal scholen in het binnenland bezocht. Bij een van die scholen hadden ze super weinig spelletjes en boeken voor de kinderen. Soms moesten met een boekje doen voor de hele klas. Aangezien wij nog aardig wat spelletjes en boeken thuis hadden liggen is mijn moeder aan het verzamelen gegaan. Dus nu ik in Suriname ben heeft ze dat voor mij opgestuurd om naar die school toe te brengen. Nu heb ik helaas nog steeds niet hun gids van vorig jaar kunnen bereiken, dus dachten wij…. Spelletjesavond!
Met de doos mini rummy, memorie en Jan janssen en de kinderen kwartet zijn wij gezellig met z’ndrieën aan tafel gekropen. Wat een humor we wisten niet dat zulke kinder spelletjes zoveel bij ons naar boven haalde. We hebben een lol gehad!? Helemaal geweldig zie ook de foto’s op: http://picasaweb.google.com/dafnemarielle Hier staan ook de foto’s van Colakreek al op. Maar pap en mam, ik blijf Gerson proberen te bellen en bedankt voor de spelletjes!

In Suriname wordt vandaag Divali oftewel het lichtjesfeest gevierd. Het feest startte maandagavond met een fakkeloptocht. Divali is een van de belangrijkste hindoefeesten. Het divali-feest staat voor overwinning van het goed op het kwade. Helaas kwamen we er te laat achter dat er gisteren avond een optocht was, dus die zijn we mis gelopen. Wel gaan we vanavond richting de stad om te kijken of er iets leuks te beleven is, dus ik ben benieuwd.

Dikke kus voor jullie allen en ik spreek jullie de volgende keer weer!
Dafne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2009

Terug in Nederland!

19 Januari 2009

Nog twee weken te gaan,

12 Januari 2009

Browsberg,

05 Januari 2009

Kerst en Oud & Nieuw,

24 December 2008

Switi Kresneti,
Dafne

Actief sinds 23 Juni 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 40856

Voorgaande reizen:

06 Februari 2010 - 17 Juni 2010

Africa here I come!

25 Augustus 2008 - 01 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: